Werkwijze
Komt u voor een reparatie? Fijn, ons team helpt u graag en de koffie staat klaar!
Voor uw én voor ons gemak werken wij met een paar spelregels. We lichten ze voor u toe.
Ontvangst + gegevens
Wanneer u binnenkomt willen wij graag een aantal dingen weten.
U kunt ze invullen op de lijst die u van ons krijgt. Het betreft:
- aard/naam van uw kapotte voorwerp/apparaat
- omschrijving van de storing/het defect
- uw naam, handtekening en telefoonnummer

Uw kapotte voorwerp krijgt dan een volgnummer en dat nummer plakken we erop. Zo weten we altijd welk voorwerp van u is en wanneer u het bracht.
Volgorde van de reparatie
Wanneer uw reparatie aan de beurt is, hangt niet alleen van het volgnummer af. We kijken ook naar:
- de haalbaarheid van de reparatie
- de tijdsduur van de reparatie
- welke reparatievrijwilliger het meest geschikt is voor de klus
- de verdeling van het werk over het team
Vriendelijk verzoek:
wilt u het apparaat goed schoonmaken voordat u bij ons komt?
Het kan dus zijn dat een reparatie niet altijd op volgorde van binnenkomst gaat. Ook kunnen we besluiten om reparaties te weigeren die waarschijnlijk langer duren dan één ochtend. Deze vragen te veel tijd van ons team en dat gaat te koste van andere bezoekers.


We proberen iedere keer de aangeboden voorwerpen dezelfde ochtend te repareren.
Komt u daarom het liefst om 9.30 uur.
Omschrijving van de storing
De aard van de storing bepaalt onze werkwijze. Hoe nauwkeuriger u omschrijft wat er aan de hand is, hoe groter de kans op een succesvolle reparatie. Wij willen daarom graag zo precies mogelijk weten wat er mis is met het voorwerp:
- doet het voorwerp/apparaat het helemaal niet meer?
- rammelt het alleen maar?
- zit er een kortsluiting in?
- is iets anders aan de hand?
Bezoekers krijgen bij ons altijd
gratis thee of koffie.
Handtekening en huisregels
Met uw handtekening geeft u aan dat u akkoord bent met onze huisregels (zie de tekst hieronder). Die regels gaan o.a. over aansprakelijkheid, mogelijke (gevolg)schade naar aanleiding van de reparatie van uw voorwerp en privacy.
Telefoonnummer
Uw telefoonnummer gebruiken we als we tijdens de reparatie informatie van u nodig hebben. Bijvoorbeeld over de kosten van vervangende onderdelen of over verder afhandeling van de reparatie.

U mag natuurlijk wachten op uw reparatie, maar u kunt ook aan het eind van de ochtend terugkomen.
Huisregels
- De reparatiedeskundigen van het Repair Café Heerenveen zetten al hun kennis en ervaring in om de voorwerpen die de bezoekers inbrengen te repareren of om reparatieadvies of uitleg/instructies te geven. Zij doen dit op vrijwillige basis.
- Sinds 2013 hebben zij honderden reparaties verricht, maar tovenaars zijn het niet. Daarom zijn de organisatoren en vrijwilligers van het Repair Café Heerenveen niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van de reparatieadviezen of instructies, voor schade aan de voorwerpen die voor reparatie worden aangeboden, voor gevolgschade of voor andere schade die het gevolg is van activiteiten van het Repair Café. Bezoekers laten hun voorwerpen dus op eigen risico repareren.
- Aan de reparaties die de vrijwilligers verrichten en het advies dat zij geven, zijn geen kosten verbonden.
- Met uw handtekening op het inschrijfformulier geeft u ons toestemming om uw naam en telefoonnummer te bewaren gedurende het reparatieproces. Daarna gooien we deze gegevens weg.
TIP:
We hebben wel een fooienpot 😊
- Nieuwe onderdelen betalen de bezoekers van het Repair Café wel. U kunt denken aan snoeren, stekkers, zekeringen, kant-en-klare kniestukken of applicaties. Betalen kan contant of met pin.
- Onze reparateurs zijn niet verplicht om gedemonteerde apparaten die niet gerepareerd kunnen worden, weer in elkaar te zetten.
- De bezoekers van het Repair Café zijn zelf verantwoordelijk voor het netjes afvoeren van kapotte voorwerpen die niet konden worden gerepareerd.
- Om lange wachttijden te voorkomen, gaan we bij grote drukte met één kapot voorwerp per persoon aan de slag. Voor een volgend voorwerp krijgt de bezoeker weer een nieuw volgnummer.
